Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NASYP NA OLECHOWIE
#1
Za szkoła w Andrzejowie jest droga z kocich łbów prowadzi ona w dół na dole był kiedys przejazd kolejowy zaczyna sie tam stary nasyp przeciety teraz torami biegnie on aż prawie do wiśniowej góry jest jak bede u babi wysle wiecej fotek prosil bym o jakies informacje podobno miała byc to autostrada lodz-warszawa budowana podczas okupacji dodam tylko ze byl tez tam oboz .

podaje linki do obejrzenia jak wygladał ten nasyp
:arrow: <!-- m --><a class="postlink" href="http://kolej.lodz.pl/foto/lodzol0504/109_0992.htm">http://kolej.lodz.pl/foto/lodzol0504/109_0992.htm</a><!-- m -->
:arrow: <!-- m --><a class="postlink" href="http://kolej.lodz.pl/foto/lodzol0504/109_0993.htm">http://kolej.lodz.pl/foto/lodzol0504/109_0993.htm</a><!-- m -->
:arrow: <!-- m --><a class="postlink" href="http://kolej.lodz.pl/foto/lodzol0504/109_0994.htm">http://kolej.lodz.pl/foto/lodzol0504/109_0994.htm</a><!-- m -->
:arrow: <!-- m --><a class="postlink" href="http://kolej.lodz.pl/show.php?id=192&dzial=lodzol&st=20&il=10">http://kolej.lodz.pl/show.php?id=192&dz ... t=20&il=10</a><!-- m -->
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Odpowiedz
#2
Mógłbyś jakąś mapkę dla orientacji podpiąć...

Z tego co wiem, obóz, który umiejscowiony był właśnie w tamtej okolicy. Więźniowie – Polacy, Rosjanie i Żydzi – mieli budować linie kolejowa. Wielu z nich nie przeżyło tej inwestycji... jak głosi napis na obelisku w starym Olechowie (albo już w Andrzejowie) okoliczne lasy i nasyp kolejowy stał się ich mogiłą.

Rozmawiałem w łikend z osobą, która przeprowadziła się tam niedługo po wojnie. Mówił, że właśnie nasyp za torami patrząc od strony Olechowa to pozostałość budowy linii kolejowej.

Zapewne część sieci kolejowej został wybudowana, gdyż dotarłem do informacji, że zaraz po wojnie na terenie stacji stały eszelony z żołdactwem radzieckim, które dokonało kilku „wizyt” w okolicznych wsiach pozostawiając po sobie kilka trupów. (szukaj wątku o armii czerwonej na ziemiach polskich w dziale „1945”)

Obóz na Olechowie po wojnie służył jako obóz dla ludności Niemieckiej. Pozostałością z okresu okupacji są bunkry strażnicze (szukaj wątku o wieżyczkach strażniczych na Olechowie).

Jeśli jest potrzeba wstawię zdjęcie obelisku upamiętniającego ofiary obozu na Olechowie.
Z wódką jest jak na wojnie – są straty w ludziach i w sprzęcie Wink
--------------
"[...] pokój, jak prawie wszystkie sprawy tego świata, ma swoją cenę wysoką, ale wymierną. My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę. Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor."

Józef Beck (5.V.1939)
Odpowiedz
#3
Ja czytałem że to poprostu stary nasyp obwodnicy który po wojnie został wyłączony z użytku.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#4
nasyp nie był uzywany myslac logicznie to tak na autostrade ten nasyp jest za mały osobiscie pochodze z pomorza poczytajcie sobie o autostradzie berlin krulewiec jezdzilem nia nie raz byla była szeroka jak caly nasyp a nie sama gora i musiala by pomiescic 2 pasy ruchu niemcy robili autostrady z betonu tylko segmety uszczelniali smola tamta pomosrska dziala az po dzis dzien jest taka solidna bardziej by mi to pasowal moty wezla kolejowego
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Odpowiedz
#5
Z pewnością nasyp kolejowy (być może jakaś bocznica) rzadko buduje się nasyp pod autostradę no chyba, że przebiega ona przez tereny podmokłe (auta nie potrzebują równej drogi, pociągi wprost przeciwnie). Gdzieś czytałem, żeszacuje się iż w nasypach kolejowych na Olechowie mogło znaleść mogiłę ponad 5000 więżniów głównie żołnierzy Radzieckich, Żydów z łódzkiego getta i Polaków.
Pozdr MJ
Odpowiedz
#6
Jagoda napisał(a):na Olechowie mogło znaleść mogiłę ponad 5000 więżniów

Ciekawa informacja – skąd ta wiedza?
Z wódką jest jak na wojnie – są straty w ludziach i w sprzęcie Wink
--------------
"[...] pokój, jak prawie wszystkie sprawy tego świata, ma swoją cenę wysoką, ale wymierną. My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę. Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor."

Józef Beck (5.V.1939)
Odpowiedz
#7
Czytałem kiedyś taką książkę Sławomira Abramowicza o łódzkich obozach, tytułu nie pamiętam. Było w niej kilka takich ciekawostek. Np na ul. Spornej za obecną ASP jest klasztor i w tym budynku albo był obóz dla romów albo dla dzieci przeznaczonych do germanizacji - nie pamiętam być może że i jedno i drugie!
Pozdr MJ

Ps. Kolega ma tą książkę jak ją odnajdzie to poda mi tytuł. Poza tym dr S. Abramowicz pracownik łódzkiego IPN popełnił jeszce kilka innych ciekawych książek!
Odpowiedz
#8
Witam. Koledzy ,

warto - from time to time - zajrzec na fachowe grupy dyskusyjne . Tu przyklad z pl.misc.kolej :

<!-- m --><a class="postlink" href="http://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse_thread/thread/d0215bfe7cb4f455/d749bfc15729eb44?lnk=st&q=nasyp+kolejowy+Olechow&rnum=1&hl=pl#d749bfc15729eb44">http://groups.google.com/group/pl.misc. ... c15729eb44</a><!-- m -->

Sadze , ze tresc tamtejszej dyskusji rzuci troche swiatla na nasze dywagacje ,,nasypowe''. Pozwole sobie nadmienic , ze wystepujacy w dyskusji kol.,,Ciemny,, - Tomasz Ciemnoczulowski ( lodzianin z Retkini ) - to znawca linii szerokotorowej 1524 mm LHS. Posiada on takze bogata wiedze o kolejowym wezle lodzkim. Wystarczy poGooglac ,,LHS'' i latwo odnajdziecie jego emila :-D Wartoby zaprosic go na nasze Forum.

ok333
Odpowiedz
#9
Tak wygląda zakończenie nasypu na Olechowie.


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz
#10
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.berlinka.pcp.pl/zblewo-budowa.html">http://www.berlinka.pcp.pl/zblewo-budowa.html</a><!-- m --> tak budowano autostrady

[ Dodano: 2 Listopad 2006, 19:05 ]
To jet materiał poruwnawczy
Berlinka była jedną z wielu realizowanych w tym czasie inwestycji drogowych w Niemczech. Hitler przejmując ze swoją partią (NSDAP) władzę w Niemczech, w 1933 roku, rozwinął program budowy państwowych autostrad (tzw. Reichsautobahn, w skrócie RAB), wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych (Reichsarbeitslosenversicherung). We wrześniu 1936 roku III Rzesza miała już 1000 kilometrów autostrad . W tymże roku (w dniu 27 września) oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca (jednojezdniową). W czasie wojny budowano kolejny odcinek berlinki ze Szczecina do Lisowa oraz wykonano prace ziemne aż do okolic Kościerzyny na Pomorzu Gdańskim. Roboty te prowadzili więźniowie i jeńcy wojenni w obozach pracy. W 1945 roku, w momencie kapitulacji, III Rzesza zostawiła w spadku 3896 kilometrów

[ Dodano: 6 Listopad 2006, 23:30 ]
Pare fotek zrobionych dzisiejszego dnia w deszczu ;-)

[ Dodano: 23 Listopad 2006, 13:04 ]
Co to jest ta metalowa część?


Załączone pliki Miniatury
                   
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Odpowiedz
#11
Nasyp ten z tego co wiem robiony był pod kolei a nie żadną autostradę czy też drogę.. Robotnicy mieszkali w barakach przy ulicy Wieńcowej (dzisiejsze "Przylesie"). Tuż obok wśród starych drzew ogrodzony drewniany stary dworek (podobno Żydowski) Niestety zamieszkały.....
Odpowiedz
#12
Kolejowy węzeł łódzki w latach 1940-44 był ogromnym placem budowy.
Obozy jenieckie i obozy pracy znajdowały się :
- Reichsbahngemainschafstlagier w Jędrzejowie 12 baraków (jeńcy polscy)
- naprzeciw ulicy Zakładowej 118 (Polacy, a później Rosjanie)
- ul. Tomaszowska na północ o wiaduktu
- naprzeciw ulicy Zakładowej 110 , 10 baraków dla jeńców angielskich, a
później rosyjskich
Żydów dowożono codziennie wagonami towarowymi ze stacji Radogoszcz.
Liczbę zmarłych z wycieńczenia i bestialsko zamordowanych szacuje się na 20000 osób
Pozdrawiam
Leszek
Odpowiedz
#13
PS: Kiedy w ogóle powstał ten węzeł PKP na Olechowie? Rozbudowa rozbudową ale kiedy w ogóle przejechał przez olechów pierwszy pociąg? Wydaje mi się, że sporo wcześniej..?
Odpowiedz
#14
W marcu 1940 r rozpoczęto wysiedlanie ludności z Olechowa, Feliksina i Jędrzejowa i Augustowa. Niemców przenoszono do pobliskich miejscowości, Polaków do obozu przejściowego w Konstantynowie.
Tory zaczęto układać wiosna 1941, w listopadzie 1942 ruszyła parowozownia.
Pozdr.
Leszek
Odpowiedz
#15
Czyli przed 40r nie było tam ani jednej nitki kolejowej?
Najciekawsze jest to, że szperając w okolicach znajduje tylko rzeczy z 1WS i to tylko rosyjskie. Chyba taki traf..
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości